Hotelbedding wil hoteliers ontzorgen

Na zich jarenlang te hebben gericht op de consument en enkele slaapspeciaalzaken te hebben geëxploiteerd, besloot de directie van Hotelbedding het in 2006 over een andere boeg te gooien: de projectmarkt voorzien van comfortabele en vooral praktische bedden. Het bleek een schot in de roos, want het bedrijf is inmiddels marktleider in Nederland.

Castelijn rendering 04

De redactie van Lakerveld Woonvakbladen voor Horeca, sprak met Joachim van Diest, senior accountmanager van Hotelbedding, over de horecabranche en de visie van Hotelbedding. Het voornaamste doel van Hotelbedding is de hoteliers ‘ontzorgen’. Je kan bij het bedrijf terecht voor (hotel)bedden, maar deze worden ook door het bedrijf bezorgd en geplaatst. Oude bedden voert het bedrijf daarna weer af. Maar inmiddels is er meer. Hotelbedding verzorgt tegenwoordig ook de ‘complete’ inrichting van (hotel)kamers. Onlangs heeft het bedrijf de inrichting verzorgt van de kamers voor het eerste Nederlandse ‘Hilton Garden Inn Leiden’ in Oegstgeest en Hotel die Port van Cleve te Amsterdam.

Hilton
“Dit is het eerste project waarvan een Nederlands bedrijf de complete inrichting van de kamers heeft verzorgd. Van minibar en tapijt, tot meubilair & gordijnen. Het resultaat van de kamers is echt heel mooi geworden. We zijn er dan ook erg trots op”, vertelt Joachim. Voor de totaalinrichting van kamers wordt een apart bedrijf gestart, genaamd Hotel Providing. Er is bij het bedrijf geen ‘nee’ te koop. “We willen alles doen voor onze klanten, dus toen ons gevraagd werd de totale inrichting te doen van de kamers van het Hilton, hebben wij geen moment getwijfeld. We hebben een goede samenwerking met onze fabrikanten en dus konden we precies leveren wat het Hilton wilde.”

Andere projecten
Hotelbedding werkt samen met Duitse fabrikanten en de Nederlandse fabrikant Castelijn Meubelen. “Met Coen, eigenaar en ontwerper van Castelijn Meubelen, kunnen we lezen en schrijven. Hij heeft ons zeer goed geholpen met onder andere het project voor Hilton.” Hotelbedding heeft inmiddels 600 klanten in Nederland en heeft al heel wat hotels, bungalowparken en andere horecagelegenheden voorzien van bedden. “Wij hebben ook de kamers van de SS Rotterdam voorzien van onze bedden. Dit was een project op zich. Op de datum dat wij de bedden zouden bezorgen, bleek dat de slaapkamers nog niet klaar waren. We hebben toen opslag moeten regelen voor al die bedden. Maar zo flexibel zijn we wel. Het gaat uiteindelijk om het eindresultaat en een tevreden klant.” Hotelbedding heeft ook kleinere projecten afgerond. Denk dan bijvoorbeeld aan Bed & Breakfast ‘De derde ronde’. Eigenaresse van deze zaak is Annemieke Hoogendijk, ook wel bekend als ‘Mevrouw Stemband’. Met 600 klanten is het te veel om alle projecten te noemen, maar of het nou om grote of kleine projecten gaat, Hotelbedding staat ervoor open.

Keuzes
Je kunt bij Hotelbedding terecht voor standaard boxsprings, luxe boxsprings, verstelbare boxsprings, lattenbodems (zowel handverstelbaar als electrisch), binnenvering matrassen, pocketvering matrassen en toppers. Uiteraard zijn ook beddengoed, dekens en kussens verkrijgbaar. Hotelbedding heeft dus goedkopere en duurdere bedden, zodat het bedrijf alle soorten klanten kan bedienen. Maar hoe kiest een hotelier of bungalowparkeigenaar het juiste bed? Een bed voor de consument kan helemaal naar zijn lichaam worden aangepast. In een hotelbed ligt altijd iemand anders. “Als hotelier kun je niet het ideale bed plaatsen voor al je gasten. Maar je kunt wel een bed plaatsen dat voor het grootste gedeelte van de klanten geschikt is. Je moet dus bedden plaatsen die voldoende ondersteuning geven en comfortabel liggen. Het ligt daarbij ook aan het soort hotel, de doelgroep en het budget wat er is. Met onze jarenlange ervaring weten wij de hotelier precies te vertellen wat voor hem het meest geschikt is.” En waar kiezen de hoteliers tegenwoordig het meest voor? “Het pocketveringsmatras. Dit komt omdat de consument thuis vaak zo’n matras heeft. Voorheen was de keuze vaak een binnenveringsmatras. Het soort bed ligt helemaal aan het budget en doelgroep.”

Hotelbed VS consumentenbed
De verschillen tussen een bed gemaakt voor de projectmarkt of voor de consument zijn groot. “Sommige hoteliers besluiten bedden te kopen bij fabrikanten die zich richten op de consument. Dat kan wel, maar deze organisaties zijn er niet op berekend de bedden ook te installeren en de oude bedden weer mee te nemen. En dat is nou juist belangrijk voor de hotelier. Daarnaast is een hotelbed anders dan een bed voor een consument. Allereerst zijn de bedden lichter. Je moet rekening houden met de housekeeping. Zij moeten schoonmaken onder de bedden en dan moet het bed makkelijk te verschuiven zijn, zonder dat ze er rugklachten aan overhouden. We hebben dus ook te maken met Arbo-regels. En de brandvertragendheid is ook erg belangrijk. Onze hotelbedden zijn daarnaast voorzien van bredere schuimbalken. Gasten zitten namelijk vaker op het randje van het bed dan een consument.” Joachim vertelt dat de matrassen in een hotel zo’n 7 jaar mee gaan. Een boxspring gaat tussen de 7 en 14 jaar mee. Er wordt dan uitgegaan van een bezettingsgraad van 70 procent. “Een bed in een hotel of andere horecagelegenheid wordt vaak ‘mishandeld’. De matrassen worden te weinig gekeerd en steeds op een andere manier belast. Vandaar dat het minder lang mee gaat dan een matras voor de consument.”

_MG_7512

Service
Naast het geven van een goed advies over de verschillende soorten bedden en matrassen, vindt Hotelbedding het hele proces na de koop het belangrijkste. “Als er bedden of matrassen bij ons worden gekocht, dan komen wij die zelf plaatsen. De levertijd is meestal 2 tot 4 weken. Maar bij spoedgevallen kunnen we sneller te werk gaan. Als de bedden en/of matrassen in ons magazijn binnenkomen, worden ze direct naar het desbetreffende project gebracht. Daar zorgen we ervoor dat de bedden, vaak na het ontbijt, snel worden geïnstalleerd. De gasten moeten hier natuurlijk niet te veel last van ondervinden. Alles gebeurt dan ook in goed overleg met de hotelier. Door onze service onderscheiden we ons van onze concurrenten. Zelfs al is iets niet onze fout, wij proberen het op te lossen. We weten wat we doen en kunnen snel schakelen. Service is voor ons het aller belangrijkste. De hotelier heeft genoeg aan zijn hoofd en het plaatsen van bedden en oplossen van klachten, daar wil hij zich niet mee bezighouden. Wij nemen dit alles voor de hotelier uit handen. Zoals ik eerder zei: Er is bij ons geen ‘nee’ te koop. We zijn niet voor niets marktleider geworden.”

Particulieren
Door de zeer goede balans van de boxsprings en matrassen, krijgt Hotelbedding dagelijks aanvragen van particulieren. Om deze stroom van klanten goed te kunnen behandelen, wordt er momenteel hard gewerkt aan een nieuwe site: HotelBedding4You.nl. Hierdoor is Hotelbedding nog beter in staat om de klanten te scheiden, met behoud van alle gebruikelijke service & kwaliteit.

HOTELBEDDING
Sandtlaan 36 unit C11-A
2223 GG KATWIJK aan den RIJN

T: +31 (0)71 406 36 66
E-mail
Website