Hoe goede menukaarten uw omzet kunnen verhogen; best practices

Als horecaondernemer kunt u inspelen op het onderbewustzijn van uw klanten door zorg te dragen voor een goede menukaart. Daarmee verhoogt u de kans op meer omzet voor uw horecaonderneming. Hoe zorgt u nu voor een goede menukaart? Wat is daarvoor nodig en hoe kunt u dit het beste realiseren?

Gebruik smeuïge teksten op de menukaart
Met behulp van een goede menukaart kunt u de keuze van uw klanten beïnvloeden, waardoor ook uw omzet zal toenemen. En zeg nu zelf, welke horecaondernemer wil dat nu niet? Smeuïge teksten op een menukaart dragen zeker bij aan meer omzet. U speelt hiermee in op de beeldvorming van uw klanten. Denk bijvoorbeeld aan woorden die bepaalde etenswaren versterken, zoals huisgemaakte appeltaart of tomatensoep die door de chef-kok heerlijk is bereid.

Denk na over een goede indeling op de menukaart
Het is een feit dat gerechten die bovenaan en onderaan een menukaart staat het meeste worden besteld. De duurste voor-, hoofd- en nagerechten plaatst u dus boven- en onderaan de menukaart en de goedkopere gerechten middenin.

Presenteer een menukaart met afbeeldingen
Schermafbeelding 2015-07-09 om 10.59.59Een andere manier om de omzet van uw horecaonderneming te zien stijgen, is door het gebruik van afbeeldingen op een menukaart. Dit hoeven niet perse afbeeldingen of foto’s te zijn van de gerechten die u in de keuken bereidt. U kunt bijvoorbeeld ook afbeeldingen van wijnranken plaatsen bij een goede wijn die u verkoopt.

Een gepersonaliseerde menukaart
De eerste indruk van een menukaart is veelal bepalend. Daarom kunt u de gasten verrassen zodra ze de menukaart openen. U kunt er bijvoorbeeld uw gasten mee verwelkomen door een persoonlijk kaartje toe te voegen. Een menukaart die is gepersonaliseerd, geeft gasten nog meer het gevoel krijgen dat ze welkom zijn in uw zaak. Er zijn ook veel bedrijven die u kunnen helpen met het ontwikkelen van uw unieke menukaart, zoals Multimap.

Investeer in een digitale menukaart
Last but not least is de digitale menukaart. Als ondernemer gaat u natuurlijk mee met de tijd. Bied daarom een digitale menukaart aan, naast de gewone menukaart van uw horecaonderneming. Presenteer de menukaart bijvoorbeeld op een tablet of smartphone. Nog hipper is als u de klanten ook zelf achteraf laat betalen.

Genoeg tips dus om mee aan de slag te gaan en de omzet van uw horecazaak te zien toenemen. Ga direct aan de slag en ontdek hoeveel meer omzet u kunt binnenhalen door te investeren in een betere menukaart.