Gusj

Gusj van start als een compleet merk

Gusj is een nieuw woonmerk dat verrassend compleet van start gaat. Alles is op orde bij de groothandel in het Belgische Mol: voorop staat de selectie van interieurproducten, maar ook fotografie, communicatie en distributie kloppen. Zelfs over de geur die in de showroom hangt is nagedacht. Gusj is een merk dat bestaat uit unieke stukken die oprichter en eigenaar Joop van de Ven ontdekte op wereldreis in combinatie met een basiscollectie van vaste items die door Gusj zelf zijn ontworpen.

Schermafbeelding 2015-01-13 om 13.21.05

Joop van de Ven heeft met Gusj een compleet woonmerk neergezet, bedoeld voor winkeliers, architecten, stylisten en andere woonprofessionals. Gusj moet een brand worden; de producten dragen de merknaam en alles bij elkaar vormt het een duidelijk geheel. De media-uitingen tonen een sfeerbeeld met de merknaam. De woonspullen van Gusj zijn een samenstelling van wat Van de Ven tijdens zijn reizen heeft ontdekt. De producten komen uit Indonesië, India, China en Oost-Europa. Het zijn ‘inspirerende, opwindende en buitengewone vondsten’, zoals Van de Ven zegt, gemaakt van gerecycled hout of van ander materiaal met een verhaal. Imperfectie mag, het hoeft allemaal niet glad en perfect te zijn. Alles zit in de sfeer van de ontdekkingsreiziger en van mooie dingen die je in de wereld tegenkomt. Er is al een eigen collectie tafels. Die basiscollectie van eigen design wordt de komende periode uitgebreid. “Met alleen unieke stukken kan je geen merk opbouwen”, meent de ondernemer. “Voor de herkenbaarheid zijn eigen meubelen en accessoires nodig en dat wordt weer aangevuld met unieke stuks.”

Ervaring
Van de Ven heeft meer dan 18 jaar meubelervaring op zak en heeft dus wel een goed idee van wat hij mee kan nemen en waar hij interieurinrichters blij mee kan maken. Sommigen zullen hem nog kennen van de tijd dat hij meubelbedrijf Stocks runde. De bedrijfsnaam Gusj is een samenvoeging van de namen van zijn twee zonen, Sjors en Guus.
De ondernemer verkocht Stocks in 2007. Hij had een eigen fabriek in Indonesië en dankzij het succes van een van zijn programma’s kwam hij bij een koper uit.

De onderhandelingen duurden niet lang en Van de Ven maakte de afspraak dat hij tot vijf jaar na de verkoop niet opnieuw in de meubelbranche zou beginnen. “In de tussentijd ben ik wel de markt blijven volgen en op de hoogte gebleven van het soort meubelen en accessoires waar de markt behoefte aan heeft”, vertelt hij. Meubelen zijn een passie en dus is Van de Ven terug op de markt.

Plaatje
Wie de showroom in Mol binnenstapt, ziet dat het plaatje van Gusj klopt. Bij de entree staat een oud wagentje waar stoelen op gepresenteerd worden. Voor de bar hangt een schommel en een lange tafel met hoge krukjes nodigt uit voor een kop koffie. En dan ben je pas bij de entree. Het huisparfum van Gusj heeft een warme geur en in de showroom is het gemengd met de geur van een enorme open haard. De muziek (ambient en loungeachtig) is aanwezig, maar niet overheersend. Hond Hummer komt de bezoeker tegemoet bij de entree. Ze is niet alleen een fotomodel in de wereldreizigercampagne, maar ze is daadwerkelijk Van de Vens hond. Uit nieuwsgierigheid slentert ze mee met de bezoekers en wordt enthousiast als de baas weer in de buurt komt.

De kracht van Gusj en van de collectie zit ‘m erin dat het werk voor Van de Ven echt een passie is. Het merk is vanuit die passie is ontstaan. “Ik ben van mening dat een interieur een heel persoonlijk iets is. Ieder mens is uniek en dat zie je als je bij iemand thuis of als je een horecagelegenheid binnenstapt. Dat wil ik met Gusj mogelijk maken. Dat we unieke items bieden, spullen met een ziel erin en met een verhaal erachter.”

Huizen
Het pand in Mol is eigendom van Van de Ven, in het verleden was hier Stocks gevestigd. “In de tussenliggende jaren heb ik het steeds verhuurd”, vertelt hij. “Wat het pand betreft is het voor mij een voordeel geweest dat het crisis was, verkopen is daardoor niet gelukt.” Een gedeelte is nog altijd verhuurd, de rest is nu volledig ingericht op de distributie en presentatie van meubelen en accessoires. Leuke toevoeging zijn de Gusj Houses in de omgeving. Voor de deur staat bijvoorbeeld een container ingericht als Gusj slaapkamer en in Mol zijn meerdere van deze plekken te vinden. De huizen zijn beschikbaar voor klanten die van ver komen. Van de Ven overweegt ook aan een bed- and breakfastformule voor de ruimtes, vanzelfsprekend ingevuld met Gusjproducten, om zo het merk meer kracht bij te zetten.

Schermafbeelding 2015-01-13 om 13.22.04

Openingsfeest
De openingsweek van Gusj was van in november. Op een vrijdagavond werd het openingsfeestje gevierd. Van de Ven is trots op wat hij heeft neergezet en de belangstelling die er is voor zijn werk. Op het feestje waren de schommels in de showroom bezet door modellen die de gasten verwelkomden, er was een barbecue op die enorme open haard, er was een DJ en danseressen. Van de Ven houdt wel van een beetje glamour, zij het met een knipoog. Dat is ook te zien op de parking waar bordjes aangeven waar de bezoekers van de showroom terecht kunnen. ‘Parking for pretty people only’ staat er bijvoorbeeld bij een plaats. ‘Cool customers only’ bij een volgende.
De groothandel is goed uit de startblokken gekomen. De campagne heeft de nieuwsgierigheid geprikkeld en er zijn veel mensen die nieuwsgierig zijn wat de terugkeer van Van de Ven in de interieurbranche gaat geven. Rode stickers met een smiley geven aan of de unieke stukken al verkocht zijn. Gusj heeft een scansysteem in gebruik waarbij direct meer productinformatie wordt getoond. Dat is wel zo handig voor wie met eigen klanten naar Mol komt. Al die informatie komt straks ook online beschikbaar voor nabestellingen en rondsnuffelen in het steeds wisselende aanbod.
Van de Ven staat te popelen om straks weer op reis te gaan en te zoeken naar nieuwe spullen. “Met al die rode stickers is het ook wel nodig dat ik weer op pad ga”, lacht hij.

Gusj
Emiel Becquaertlaan 94A
B-2400 Mol
BELGIE

T: +31 (0)14 32 10 32

Gusj.com