Geen kamerfabriek maar een community

Op 23 januari heeft Hotel Pillows Anna van den Vondel in Amsterdam haar deuren geopend. Het boutique hotel is het eerste hotel op basis van het nieuwe Pillows Hotels concept; een luxueus hotel waar persoonlijke service en een elegant design samenkomen.

Pillows Hotels is onderdeel van International Hotel Management Group, opgericht door Rogier Braakman en Gui de Vries en in 2004 gestart met het Sandton Hotels concept. De hotelketen sloot in 2015 de deuren van Hotel De Filosoof in Amsterdam, gelegen naast het Vondelpark en wereldberoemd door de film The Fault in Our Stars. Het moest worden omgetoverd in een nieuw hotel van het merk Pillows met het nieuwste concept. Voor de verbouwing van het hotel is meer dan 100.000 euro per kamer uitgetrokken. Hotel De Filosoof had voorheen 45 kamers en nu 31. Sommige kamers zijn groter, maar er zijn minder kamers omdat de twee panden aan de overkant van de straat (waar ook kamers zaten) verkocht zijn. De nieuwe kamers hebben nu allemaal een Frans balkon of een erker. Op de begane grond is een flinke serre toegevoegd en in het souterrain zijn ook kamers gesitueerd, met een eigen terras.

Nieuw conceptSchermafbeelding 2017-04-14 om 10.25.52
Hotel Manager Martijn van Eijk van Pillows Anna van den Vondel: “Het idee is ontstaan vanuit de gedachte en overtuiging dat een hotel geen kamerfabriek mag zijn, maar een community waar gasten in een persoonlijke en authentieke omgeving verblijven. En waar de gast zelf bepaalt wanneer hij eet en waar hij de keuze heeft van een volledige maaltijd tot kleine gerechtjes, en meerdere (gezonde) tussendoortjes gedurende de hele dag of nacht: clockless eating.” Pillows Hotels is een collectie van luxe comfortabele hotels in monumentale en bijzondere panden, waar het uitgangspunt is om gasten te verrassen en te inspireren. “Pillows Anna van den Vondel is een bijzonder elegant toonbeeld van de sfeer die alle nieuw te openen hotels zullen kenmerken.” Het komende jaar zullen meerdere Pillows Hotels geopend worden in Nederland en België.

Thuisvoelen
Martijn van Eijk: “Onze ambitie is dat iedere gast zich echt helemaal thuis voelt. Bijvoorbeeld door heerlijk te ontspannen bij de open haard in the Living of eindeloos te loungen op het terras in de tuin.” Pillows Anna van den Vondel is gevestigd in drie aan het Vondelpark gelegen en verbonden herenhuizen daterend van eind negentiende eeuw. Na een restauratieperiode van anderhalf jaar is er ruimte gemaakt voor 31 charmante hotelkamers. Rogier Braakman, Managing Director van International Hotel Management Group waaronder het Pillows label valt, vult aan: “Vanaf het eerste moment dat we met de ontwikkeling van Pillows Anna van den Vondel begonnen, hebben we een persoonlijke, stijlvolle, maar tegelijkertijd ongedwongen en charmante sfeer als uitgangspunt genomen, waarbij de gastbeleving rondom de lounges wordt gecreëerd middels the Living. Ons hotel voelt als een tweede thuis, een rustige plek midden in de stad, waar je na een drukke stadse dag met een mooi glas wijn kunt nagenieten. In the Living bieden we 24/7 gerechten en dranken aan, waaronder ook het ontbijt, dat in onze ‘domestic kitchen’ voor het oog van onze gasten vers wordt bereid en wordt uitgeserveerd.”

Meer dan service alleenSchermafbeelding 2017-04-14 om 10.25.16
Inchecken bij de receptie is niet meer nodig: in the Living spreekt de host de persoonlijke wensen en details met de gasten door. Hij of zij geeft desgevraagd ook advies over de buurt en de uitgebreide mogelijkheden in Amsterdam, van theatervoorstelling tot museum. Braakman vertelde in het verleden al aan het vakblad Misset Horeca: “Het hotel wordt ook volledig cashless. Dat is veilig – dit hotel heeft al twee keer met een overval te maken gehad en veiligheid van medewerkers staat voorop – en ook praktisch. Contant geld in huis betekent dat er een kassa en een kluis moeten zijn en dat iemand elke avond het geld moet tellen en afstorten.” Met de prijzen die het hotel hanteert zal waarschijnlijk ook niemand de kamer contant afrekenen. “Die prijzen kunnen in het hoogseizoen oplopen tot 700 euro per nacht (voor 2 personen).” Ook in het restaurant kan straks niet cash worden afgerekend. “Pillows moet hightech zijn, maar je moet het niet zien. Wat ik bedoel is, alles wat we met techniek oplossen, moeten we doen omdat het praktisch is en omdat het gastcomfort ermee verbetert. Het gebeurt niet omdat het hightech is. Dus ja, cashless.”

Kamers, interieur en geur
Maar er is nog meer high tech, vertelde Braakman aan Misset Horeca: “De kamer kan met een smartphone geopend worden en een tablet op de kamer aanwezig als guest compendium.” Martijn van Eijk vult aan: “De kamers bieden verder allemaal vanzelfsprekende luxe als een Nespresso-apparaat, een bluetooth radio met wireless soundsystem, een zitje voor twee personen, linnengoed van Egyptisch katoen en een inloopdouche.” Daarnaast is er extra aandacht besteed aan de (geluids)isolatie van de kamers, waardoor gasten ook echt hun rust vinden in de drukke stad.

Met de linnenleverancier is een eigen Pillows-dekbedovertrek ontwikkeld die niet hoeft te worden ingestopt en die zweeft op het bed. De sfeer van Pillows Amsterdam Vondelpark is warm en luxueus met rustige kleuren en niet te veel opsmuk. Om de sfeer te benadrukken werden een eigen Pillows- geur en -muziekstijl ontwikkeld. Het interieur van Pillows Amsterdam Vondelpark is een eigen ontwerp van Sandton, in samenwerking met interieurarchitect Lot Sturm. Lot Sturm deed dit weer in samenwerking met New Kantoor.Schermafbeelding 2017-04-14 om 10.24.59

Internationaal
De hotelketen heeft al twee Pillows hotels in Zwolle en Brussel, maar omdat het concept is vernieuwd zullen de twee bestaande de komende tijd worden aangepast. In 2017 worden tevens de International Hotel Management Group (IHMG) hotels in Deventer, Zwolle, Brussel en Gent naar dit nieuwe Pillows concept getransformeerd. IHMG wil daarnaast nieuwe Pillows Hotels openen op andere locaties in Nederland en in andere Europese landen de komende jaren.