Eichholtz houdt speciaal event voor hotelinrichters

NOORDWIJKERHOUT – Het eerste Boutique Hotel Event van Eichholtz is een feit. Het evenement voor hotelinrichters werd in de showroom in Noordwijkerhout gehouden. Te gast was een internationale groep die op enige manier bezig is met de inrichting van hotels waar persoonlijk contact voorop staat. Voor Eichholtz wordt deze klantengroep steeds belangrijker. Zo belangrijk zelfs dat de cash-and-carry in het pand plaats heeft moeten maken voor een showroom voor hotelinrichters.

Wat nu precies een boutique hotel is, daar was onder de gasten nog wat discussie over. Ze waren het met elkaar eens dat het draait om persoonlijke aandacht en kamers die mooi zijn ingericht. Geen kamer in een hotelketen die er overal ter wereld hetzelfde uitziet, maar een beetje thuis terwijl je van huis bent. Dat is allemaal goed te realiseren met de meubelen en accessoires van Eichholtz.

Theo Eichholtz heet zijn gasten welkom.

Theo Eichholtz heet zijn gasten welkom.

Schermafbeelding 2016-04-29 om 16.29.10

De groothandel beschrijft het zelf als volgt: een boutique hotel onderscheidt zich door uniek te zijn, persoonlijk en luxe. Gastvrijheid, lekker eten en een uniek interieur zijn daar ontzettend belangrijk in. Dat staat gelijk aan de complete collectie van Eichholtz. Tijdens het event kreeg de groep hoteliers alvast de nieuwste Eichholtz collectie te zien, die zijn primeur beleefde op de beurs Maison & Object in januari.

Kennis

“We hopen u te inspireren door kennis te maken met de absolute experts in de branche,” valt in de uitnodiging van het evenement te lezen. Naast het presenteren van de collecties en het samen genieten van een eersteklas lunch, stond de dag ook in het teken van het delen van kennis. Eigenaar en directeur Theo Eichholtz sprak de groep toe over de nieuwe richting die het bedrijf is ingeslagen met de hotelbranche. Daarnaast spraken twee vooraanstaande hoteliers over hun hotels, de inrichting en hun manier van zakendoen.

Theo Eichholtz legt in een korte toespraak uit waar zijn bedrijf voor staat en wat er verwacht kan worden. Eichholtz is sinds de jaren ’90 uitgegroeid van een importeur tot een groothandel die zelf de regie heeft in het design en de productie. Die productie vindt nu grotendeels plaats in Azië en Roemenië. Waar de Nederlandse detailhandel eerst een belangrijke klantengroep vormde, is dit nu nog ongeveer 5 procent van alle business. Salesmanager Rick de Bruin vertelt dat er bij Eichholtz de laatste periode meer en meer nadruk is komen te liggen op het inrichten van projecten in de horeca. Waar voorheen beneden in de showroom een grote strandtent stond met daarachter een cash-and-carry, is dit showroomruimte speciaal bedoeld voor de groeiende klantengroep. De keuken staat nog op dezelfde plaats.

111 kamers

Tom Krooswijk is managing director van het hotel De L’Europe in Amsterdam. Een belangrijke trend in de hotelbranche is dat de verwachtingen van de gasten steeds hoger worden. Er wordt veel gereisd en veel in hotels geslapen en daarmee komt de standaard van wat er wordt verwacht steeds hoger te liggen. Een hotel moet daarom continu blijven investeren in interieur, techniek en service om positieve waarderingen van de gast te krijgen. Hotel De L’Europe is van bierfabrikant Heineken, het is Krooswijks taak om er een winstgevend geheel van te maken door middel van het ‘scheppen van een ervaring’ voor de gasten, zoals hij het zelf uitlegt. Sinds 2012 is er voor 80 miljoen euro geïnvesteerd. Daarvan is 35 miljoen euro naar het interieur gegaan.Schermafbeelding 2016-04-29 om 16.30.57

Vorig jaar was een goed, winstgevend jaar. Gedurende het jaar was de gemiddelde bezettingsgraad van de 111 kamers die het hotel rijk is 73 procent. Veel van de gasten die kiezen voor dit hotel reizen gemiddeld 200 dagen per jaar. “Dat betekent dat ze heel wat gewend zijn en dat de verwachtingen hoog zijn”, vertelt Krooswijk. “De Nederlandse mentaliteit van ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’ is niet toereikend voor een internationaal opererend bedrijf.” Een paar voorbeelden van hoe hotel De L’Europe haar gasten verwend: de computers zijn weggewerkt, zodat je bij de receptie gezichten ziet in plaats van de achterkant van een scherm; personeel wordt geacht niet de richting te wijzen, als iemand vraagt waar de liften zijn dan loop je mee; op alle kamers is Apple TV beschikbaar en genoeg stopcontacten om alle elektrische apparaten op te laden; twee weken voor aankomst wordt er telefonisch contact opgenomen om de wensen door te nemen, denk aan de hardheid van het bed, dieetwensen en wel of niet dicht bij de lift of een nooduitgang; het personeel krijgt een lijst met foto’s en namen van de gasten, zodat je altijd bij naam wordt aangesproken…. “De stress van het reizen moet voorbij zijn zodra je bij ons binnenkomt”, zegt Krooswijk. “En daar is het interieur een belangrijk onderdeel van. Een luxe hotel, of een boutique hotel, moet een eigen gezicht hebben. Dat draagt bij aan het welzijn van de gast.”

Frans landhuis

Theo Eichholtz kijkt gedurende de dag trots rond. De showroom in Noordwijkerhout is werkelijk om door een ringetje te halen en de groep gasten die deze dag aanwezig zijn komt vanuit alle windstreken. Tijdens de lunch is aan tafel vooral Engels te horen, maar ook Russisch en Italiaans wordt gesproken.

De tweede hotelier die spreekt op het event is Frederik Vanhaecke, eigenaar van Boutique Hotel Van Cleef in Brugge, een hotel met 16 kamers. Schermafbeelding 2016-04-29 om 16.31.53Vanhaecke vertelt een stukje van zijn persoonlijke geschiedenis, wat goed aansluit bij zijn stijl van inrichten en keuze voor samenwerking met Eichholtz. Vanhaecke komt uit een hotelfamilie en alhoewel hij altijd zei niet in de hotelbranche te gaan werken, vond hij het toch zodanig leuk dat hij het niet kon laten. Twee jaar geleden zagen hij en zijn echtgenote de kans om een hotel in een statig achttiende-eeuws pand aan het water in Brugge te kopen na een faillissement. Voor de heropening is het hotel geheel opnieuw ingericht. Echtgenote Pascale heeft een achtergrond in antiek, design en interieurinrichting en met de gecombineerde kennis van het echtpaar is het hotel ingericht. Eichholtz kwamen ze tegen bij een bezoek aan de beurs Maison & Objet in Parijs. Vanhaecke: “We gingen er langs bij onze vaste leveranciers, maar wilden iets speciaals en konden dat eigenlijk zo niet vinden. De volgende dag zijn we de andere beurshallen nog rondgegaan en daar troffen we Eichholtz. Groot voordeel: dit is een leverancier waar je alles in een keer kunt kopen.”

Schermafbeelding 2016-04-29 om 16.31.24

Vanhaecke wilde in zijn hotel een ambiance scheppen van een Frans landhuis. Er is dus geen receptie in het zicht bij binnenkomst, die zit om de hoek. Er zijn ook geen schuifdeuren als entree, nieuwe gasten moeten even aanbellen. “Het heeft een sfeertje alsof je in het huis logeert van iemand van adel die op een grand tour door Europa heeft gereisd”, vertelt Vanhaecke. In het interieur vind je een mix en match van culturen, stijlen, materialen en kleuren.

Glimlach

Het Boutique Hotel Event sluit ’s middags af met een wijnproeverij en hors d’oeuvres, geen gewone hapjes. De sector waarin Eichholtz als inrichter zich begeeft draait om het verwennen van de gasten, om ze in de watten leggen en om het leuk vinden om dit te doen. Als inrichter is het belangrijk dat de normen en waarden van het bedrijf daarbij aansluiten. Aan het einde van de middag is aan de glimlach van Theo Eichholtz te zien dat ook hij het prachtig vindt om zijn gasten te verwennen en een schepje bovenop de verwachtingen te doen.Schermafbeelding 2016-04-29 om 16.29.38Schermafbeelding 2016-04-29 om 16.27.30Schermafbeelding 2016-04-29 om 16.29.10